Werkomgeving transformeren in slimme werkomgeving

Hoewel we nog altijd praten over werk en privé als gescheiden werelden, raken die twee in de praktijk steeds meer met elkaar verbonden. Onze persoonlijke drijfveren en prestaties, en zelfs ons welzijn, vloeien steeds meer samen in de moderne werkomgeving. 

 

Tegenwoordig willen we gewaardeerd worden voor onze prestaties en bijdragen, niet voor het aantal uren waarvoor we aan het werk zijn. Dat betekent meer vrijheid, flexibiliteit en instrumenten vanuit de organisatie. Zodat werknemers kunnen doen waar zij goed in zijn en optimaal kunnen presteren. Dit uit zich allemaal in de nieuwe slimme werkomgeving: een omgeving waar veel slimme technologië bij komt kijken om in te spelen op de behoeften van zowel de organisatie als medewerkers. 

Maar hoe kun je als organisatie de werkomgeving transformeren in een slimme werkomgeving? Hier is helaas geen kant en klare oplossing voor. Wel kunnen we een beeld schetsen van de slimme werkomgeving en een aantal tips met u delen.

1. Analyseer de huidige middelen

Als eerste is het belangrijk om te analyseren van welke middelen de organisatie momenteel gebruik maakt. Bekijk welke systemen en infrastructuur gedigitaliseerd moeten worden. Een kantoor van de toekomst is voorzien van technologie die naadloos integreert met de werkzaamheden. Het wordt als het ware een kantoor die de digitale en fysieke wereld samenbrengt. Als organisatie is het de eerste stap om te achterhalen wat daar voor nodig is. 

De toekomstige werkplek wordt een ontmoetingsplek voor collega’s. Ze kunnen hier ervaringen uitwisselen en van elkaar leren. Technologieën kunnen deze ontmoetingen optimaal faciliteren en zorgen dat iedereen het maximale uit zichzelf kan halen. Denk aan slimme vergaderruimtes die presentaties automatisch kunnen uploaden en verbinding maakt met gesprekspartners. Een systeem waar werknemers een werkplek of ruimte kunnen reserveren, of een smart locker waarin ze hun spullen kunnen opbergen. 

2. Ga data-gedreven te werk

Het transformeren van de werkomgeving naar een slimme werkplek valt of staat met het gebruik van technologie. Technologie kan mensen bij elkaar brengen, of ze nou op kantoor of op afstand werken. Zelfs als ze zich aan de andere kant van de wereld bevinden. Daarnaast kan het de professionele ontwikkeling van het personeel ondersteunen, de onderlinge samenwerking én productiviteit. En dat is precies waar het om draait binnen een slimme werkomgeving. 

Als organisatie is het daarom aan te raden om gebruik te maken van een intelligent platform die de juiste verbinding legt tussen informatietechnologie en operationele technologie. Zo kun je alle systemen op de juiste manier met elkaar laten samenwerken: van het CRM-systeem tot aan een Locker Management Systeem. Alle data kun je op die manier op één plek verzamelen. Medewerkers kunnen zo efficiënt en effectief werken, en het management kan data-gedreven beslissingen maken.

3. Internet of Things

In een slimme werkomgeving wordt veel data verzameld door Internet of Things (IoT) devices. Devices die gegevens verzamelen om een slimme connectie te kunnen maken tussen een apparaat en een gebruiker. Denk aan smart watches die bijhouden hoeveel je beweegt. Sensoren die de activiteiten op kantoor bij kunnen houden. Productieapparatuur die storingen beter kunnen voorspellen. Smart lockers die je op afstand kunt reserveren, openen en vrijgeven. En zo zijn er nog talloze IoT voorbeelden te bedenken. 

Als organisatie is het handig om te kijken welke IoT toepassingen binnen het bedrijf passen, zodat je de werkomgeving om kunt toveren tot een slimme werkomgeving. 

De slimme lockeroplossing van LoQit 

Binnen een slimme werkomgeving wordt niet alleen veel gebruik gemaakt van nieuwe technologieën. Medewerkers krijgen ook de mogelijkheid om hybride te werken: een combinatie van thuis en op kantoor werken. En dit betekent vaak dat medewerkers geen eigen plek meer hebben, maar een flexibele werkplek. 

Met de slimme lockeroplossing van LoQit behoud je een “eigen” plek voor alle medewerkers. Ze kunnen hun eigendommen veilig opbergen in een locker en op elk gewenst moment een locker reserveren, gebruiken en weer vrijgeven. Voor de beheerder van de lockers is het mogelijk om via de LoQit locker management software snel en eenvoudig real-time inzicht te krijgen in het gebruik van de lockers.

Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe de bezetting van de lockers is, op welke afdeling er sprake is van onderbezetting of juist overbezetting. Op basis van deze gegevens kun je keuzes maken om de lockers te verplaatsen. En zo zijn er nog vele inzichten verkrijgbaar middels de reporting tool van de locker management software. 

Voordelen slim lockersysteem

slimme werkomgeving lockers

Laatste nieuws

business development manager

Vacature Microsoft Azure Engineer

Bij LoQit zijn we op zoek naar een ervaren en gedreven Microsoft Azure Engineer om ons team te versterken. Als software engineer speel je een belangrijke rol in het configureren, monitoren en optimaliseren van ons SaaS-platform binnen de Microsoft Azure omgeving. Je gaat zelfstandig te werk en zowel binnen deze functie als in de organisatie kun je op verschillende manieren het verschil maken.

personeelslockers Muckleshoot casino

Personeelslockers voor Muckleshoot Casino

Het Muckleshoot Casino in Washington D.C. heeft een grote stap voorwaarts gezet in beveiliging en gemak door de implementatie van LoQit’s state-of-the-art elektronische sluitsysteem in 605 nieuwe personeelslockers. Deze systemen, die perfect integreren met de bestaande personeelspassen van het casino, zetten een nieuwe standaard in gebruiksgemak en veiligheid.

nieuwe integratiemogelijkheden

Nieuwe integratiemogelijkheden dankzij partnerships

Met trots kondigen we een belangrijke mijlpaal aan die deze missie verder ondersteunt: de recente integratie tussen KUARIO en EduGAIN. Dankzij deze samenwerking kunnen gebruikers van Educhain nu met een enkele inlog, eenvoudig toegang krijgen tot LoQit’s smart lockers via KUARIO.

nl_NL